mandag 7. juni 2010

Synsesjølmelding 2009

Selvangivelsen er for lengst levert og kemneren klorer med sine kvasse klør på døra mi. Men bøkene jeg har lest og har hørt i 2009 synes jeg det mer spennende å tenke på enn penger ut og penger inn. Her er synsesjølmeldinga 2009:

Lyrikk
Tommy Skoglund sin diktsamling Våkne som en del av naturen. Dette er en god debut. Noen sterke setninger og bra bilder. Omslaget er utformet av forfatteren selv. Det gir et godt anslag til det boken blant annet handler om; nemlig livet, døden og om menneskene som er en del av naturen. Skoglund er en forfatter jeg vil lese mer av senere.

Diktsyklusen I hundevaktene av Nils Chr. Moe-Repstad. Dette er virkelig god lyrikk, den får meg til å tenke på Bjørn Aamodt sin Anchorage i tema og kvalitet. Det er en klok samling av en erfaren lyriker i ennå ung alder. Les utdrag fra boken på hjemmesiden til Kolon forlag.

Diktsamlingen Der ganze Weg av Kristin Berget. Dette er godt og vondt og den har en god nerve. Hun følger fint opp sin forrige bok loosing louise. Ser fram til flere utgivelser fra henne. I mellomtiden skal nok boka leses opptil flere ganger.

Cathrine Grøndahls Jeg satte mitt håp til verden. Fin diktsamling. Mitt favorittdikt er på side 48:

O!

Du holder fast i den lille tissen din, som
et ror over sju herlige hav,
et håndtak inn til all verdens styrerom,
et utropstegn inn i all evighet!
O, salighet!
O, banalitet!
Hvis du ikke holder opp snart,
må jeg skille dere
med et kontant belte i livet
For du trenger begge hender, min lille sønn,
for å ta imot
all kjærligheten og all dritten
du vil få slengt etter deg
i en hel mannsalder.

Teaterstykket Invasion! av Jonas Hassen Khemiri; Abulkasem! Da la fainsch!

Stig Larsson sin Natta de mina. Jeg blir grepet av at mine ord ikke strekker til når jeg har lest noe godt som dette. Det er uten tvil en av de beste prosadiktsamlingen jeg har lest noensinne. Den er eksperimentell og hans leken med ord vitner om overskudd og det hele grenser til genialitet:

Jig brikir hippis itt diktin jig skrivir blir - jig brikir hippis itt diktin jig skrivir blir - jig brikir hippis itt diktin jig skrivir blir bri... Vilkin insimhit - jig stir i ditti silskin... Vilskin insimhit...

Itt sti i silskinhet -

och ott ollo som sor mog sto hor o solskonot sor ott mono fodolsomorkon po mogon boldor...

Varför stannar jag här? -

Eller hva med dette tekstutdraget som kunne ha vært en del av Karl Ove Knausgård sitt nye bokprosjekt. Det skal sies at Knausgård har Stig Larsson som en av sine litterære forbilder. Døm selv:

En på alla sätt och vis fantastisk idé: att människor långt efter min död kunde intressera sig för, exempelvis "var jag hade rest". Om jag nu just den här veckan var ovanligt solbränd - eller skulle inte alls ha solat, fortfarande blek. Människor som sitter och spekulerar över spekulerar över en massa sådana skitdetaljer från mitt liv.


Romaner / Prosa
Cormac McCarthy sin The Road / Veien: Mørk poesi, stilsikkert og ikke minst stor litteratur. Leste første del på engelsk og andre del på norsk. Knut Ofstad har gjort en fabelaktig jobb med å oversette McCarthys univers. Denne kommer til å være iboende i meg en god stund framover. En stor leseopplevelse. En av mine favoritter fra året 2009. Dette er min første bok av McCarthy, men denne boken frister meg til å lese mer av ham.

Kristopher Schau sin På vegne av venner. Dette er en sterk liten sak om det å overvære kommunale begravelser i oslo. Dette er stor kunst! En av mine favoritter fra 2009. Schau er saklig og faller aldri i den klisjefylte fallgruven.

Stig Sæterbakken sin Ikke forlat meg; Jeg håpet i det lengste at den skulle gripe meg, men det som skal virke sjokkerende blir kun en parodi på noe som kunne ha vært sterkt om ensomhet, sjalusi og onde tanker og blir derfor irriterende. Forutsigbart. Jeg er skuffet.
Kjersti Rorgemoen sin Purkene snudde seg. Dette er en stilsikker og til dels god debut. Vi følger en ung kvinne og hennes hund i møte med seg selv og andre mennesker og hunder. Les utdrag fra boka på hjemmesiden til Kolon forlag.

Hedda H. Robertsen sin Skutt i filler av Mads. Sexy og lett førstereis av en ung forfatter.

Sigmund Løvåsen sin Mamsell Iversen. En burlesk og viktig folkefortelling fra det indre østlandet. En bok man ønsker å sitere til sin sidemann på trikken eller til sin venn over en kopp kruttsterk pulverkaffe i steinrøysa nedi bakken:

Og skakke og rare var ungane, etter kvart som slektstreet fekk krokete greiner som gjekk i kryss og minte mest om ei gammal fjellbjørk.

Har du en god potetåker og sterk rygg, kjem du langt i livet.
Nils Henrik Smith sin Austerrike. Språklig og temamessig er dette en finurlig liten sak. En nynorsk kryssning av Erlend Loe og Arto Paasilinna.

Karl Ove Knausgård sin Min kamp 1. En velskrevet selvbiografi i romanform med innslag av essay. En ørliten redigering hadde gjort boken bedre.

Karl Ove Knausgård sin roman Min kamp - Andre bok; nok en gang en velskrevet og velkomponert roman. Min favoritt i hans nye prosjekt.

Jeg har sagt det før og sier det igjen: det utgis altfor mange bøker i Norge. Dette er dommen etter å lest Ari Behn sin Vivian Seving etc.- sladder, forskyvninger og andre overdrivelser om en prinsesse og hennes samtid - denne boka er det dårligste skjønnlitterære verket jeg har lest på flere år. Jeg har lest hele Ari Behn sitt forfatterskap, inkludert en tekst i antologien Nye linjer. Hvor er dette talentet som man så den gangen? Som redaktør hadde jeg sagt; kom tilbake i morgen med noe bedre. Dette kan vi ikke gi ut.

Herta Müller sin Mennesket er en stor fasan i verden. Vakkert, sårt, vakkert. Den handler om mennerskers kamp om å holde hodet over vann. Vi følger mølleren Windisch, hans kone og da tteren. Jeg fikk fornemmelsen av Brobowski sin Lewins mølle. Herta Müller mottok Nobelprisen i litteratur 2009. I år har romanen Pustegynge kommet ut på norsk i bok og lydbokversjon. Den har jeg lastet ned til ipoden og den er klar for lytting. Her er et eksempel på hennes poetiske og filmatiske språk:

Bak døren hørte Windisch de krampaktige, rytmiske stønnene fra sin kone. Som fra en symaskin.
Daniel Kelhmann sin roman David Mahlers tid. En stilsikker og finurlig fortelling. Den har et godt driv og er en lettlest liten sommersak.

Ett minutts stillhet av Siegfried Lenz. Liten bok, stor litteratur. Det er vanskelig å ikke bli grepet av denne lille perlen av en bok. Lenz blir utgitt i Norge. Jeg takker for det. Lenz blir utsolgt i Norge. Hyggelig for ham. Men Lenz blir aldri gjenutgitt i Norge. Det er synd. Veldig synd. Hvis jeg hadde hatt Lenz i min bokstall så hadde jeg gitt ut ham i en samlet utgave. Først innbundet, deretter i storpocket.

Rune Christiansen sin Krysantemum. Rett etter at jeg hadde lest den stod den fram som en fin historie med et vakkert språk. Men etter at boka har modnet litt, har den også bleknet litt. Jeg har glemt hva den handlet om og det er et dårlig tegn.

Autisterna av Stig Larsson. Det er vanskelig å holde seg kort til noe så godt, men vil allikevel forsøke å beskrive leseopplevelsen med ordene vemmelse og lyst. Tore Renberg har i sin tid oversatt denne moderne klassikeren. Mitt ønske er at flere av hans verker blir oversatt og ikke oversett. Her er et lite tekstutdrag fra boken:


Jag gick in i köket, slog upp ett glas mjölk, satte på en panna vatten för att
värma mitt ansikte, jag brukade göra så innan jag la mig, drömmarna brukade
utspela sig i varmare länder då. När det började koka skruvade jag av plattan,
ställde kastrullen på en tidning på bordet, och sträkckte fram ansiktet över
vattenångan.
Philip Roth sin Everyman. Dette er en liten og sørgmodig overskuddsroman fra en kommende nobelprisvinner! Det var ikke noe oppløftende lesning. Alle som er interessert i diagnoser bør lese denne boka.

Niels Fredrik Dahl sin historiskbiografiske roman Herre. Intensjonen er god. Det begynner bra, men verket virker noe masete og den går fort over i
gjentakelser.

Frægd av Lars Ove Seljestad. Jeg er til dels imponert, men samtidig litt skuffet. Boka har et godt språk og en fengende historie, men den mangler det lille ekstra som gjør at boken kan stå seg lenger enn en mulig pocketutgivelse.

Kodane av Olav R. Øyehaug. Jeg må si det som det er: Jeg er svært lite imponert. Hadde det vært en lydbokversjon av denne boka så hadde nok budskapet gått inn i det ene øret og slapt ut av det andre. Men dette er min synsing. Døm selv etter å ha lest utdrag fra boka på Kolon sin hjemmeside.

Den senile landmåleren av Arto Paasilinna er svært underholdende lesning og lytting. Her får man finsk historie servert med en burlesk finsk humor av ypperste klasse.

Kiffe kiffe i morgen av Faïza Guène er en velskrevet og lettlest bok om et innvandrermiljø i en fiktiv drabantby i Paris. En god leseopplevelse. Selv om målgruppen er yngre og urbane mennesker så passer den også for en eldre bondegutt som meg.

Nekronauten av Lajla Rolstad er en god debut. Godt språk, stilsikkert og spennende. Boken er skrevet i sjangeren innen grøssere, gotisk og science fiction. Denne hadde gjort seg som hørespill. Jeg kan nærmest høre Per Sunderland sin stemme i dette groteske mørket som omsluker denne lille byen. Ser jeg den som heftet versjon på en badestrand i sommer?

Partisanens datter av Louis de Bernières. En helt ok og lettlest bok. En bok man leser på trikken og kan hvile øynene på.

Våtmarksområder av Charlotte Roche. Jeg synes at den er en underholdende intimroman fra Tyskland. Etter min mening bør dette være pensum for alle gutter og jenter på ungdomsskolen.
Bård Torgersen: Maskinens uerstattelige deler: Helt ok. Bra, men den mangler det siste for at jeg skal huske den om et år. Det året har gått og jeg husker hva den handlet om, men jeg må beklage at jeg er likegyldig til det jeg husker.

Jeg leste og hørte Vente, blinke av Gunnhild Øyehaug som er etter min mening en helt ok samtidsroman. Synes nok at den blir noe koselig og jeg må dessverre bruke ordet "dameroman". Det ble en norsk variant av Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda. Ok for de som liker en underholdende roman hvor det går greit med de fleste til slutt.

Markus Midrè sin Tunnel. Liten bok, stor litteratur.

Norsk elghund, grå. Kortromanen Norsk elghund av Jørgen Krog. Det virker som dette er en kladd til noe som kunne ha blitt en litt annerledes norsk roman fra bygda. Det har blitt en litt annerledes roman fra bygda, men stiller seg i rekken blant litt annerledes romaner fra bygda. Håper å se mer fra Jørgen Krog ettersom det ligger et godt skrivetalent på lur her. Som pocket hadde denne gjort seg i innerlomma til en ung bygdegutt som "egentlig" ikke leser bøker.

Novellesamlingen Køyre frå Fræna av Lars Petter Sveen. Sveen mottok Tarjei Vesaas' debutantpris for denne boken. Det var vel fortjent.

Lars Saabye Christensen sin roman Visning. Ok, men med en skuffende slutt. Mitt forslag til deg som skal lese boken; les hele boken utenom det siste kapitlet. Redaktøren må ha glemt at det er lov å kutte i manus. Ikke den beste av Lars Saabye Christensens romaner. Håper årets roman som kommer til høsten blir bedre!

Mount Tupel av Agnar Lirhus. Jeg digger det radikale språket. Boka fenger med nærmest filmatiske klipp og gode personskildringer. Jeg kjenner igjen anslagene fra de to foregående bøkene hans Skogen er grønn og Til øya. Alt i alt synes jeg det var en underholdende roman på lirhusk vis. Jeg synes det er svært merkelig at ikke noen av hans romaner har kommet i pocket og med det blitt mer tilgjengelig. Det hadde Herr Lirhus fortjent.

Friedrich Dürrenmatt sin Uhellet et et lite stykke god litteratur. Lang fortelling/ kortroman på skarve 68 sider. Godt å se at gode gamle Friedrich ennå blir utgitt på norsk.

Lydbøker og hørespill
Tore Renberg leser selv lydboken Charlotta Isabell Hansen. Jeg synes ikke det er så god ide å lage en hel romanserie om Jarle Klepp. Mannen som elsket Yngve var en fin bok om det å være ungdom på nittitallet. Kompani Orheim fortsetter i samme sporet, men sporer av. Den tredje boken om Jarle Klepp har en god opplesning, men er en dårlig bok. Jeg stopper nok min lesning om Jarle Klepp her. Med mindre noen har noe utrolig positivt å si om Pixley Mapogo.

Hørespillet Den hemmelighetsfulle hagen av Frances H. Burnett. En klassiker som er en varm historie for hele familien.

God aften mitt navn er Cox av Rolf og Alexandra Becker. Dette er en god gammel klassiker som det er verdt å låne øret til!

Jeppe Jansens giraff av Odd Eidem. Jeg er litt skuffet. Husket den som litt bedre da jeg var yngre.

Hørespillet Åndemasken av Stein Ståle var spennende og velspilt.

Radioteateret sin versjon av Henrik Ibsen sitt skuespill Catilina var ålreit. Men det er tross alt bedre å lese teksten selv.

Muffe 1 og 2. Arne "Pelle Parafin" Garvang leser sine egne barne og ungdomsbøker om Muffe: Muffe tar saken og Og bakom synger hverdagen. Bra barne og ungdomsbøker! Har tilgode å høre den tredje boken om Muffe; Skoda Octavia Combi. Gleder meg til det.

Lydboken Fars krig av Bjørn Westlie. Ivar Nergård leser med innlevelse. Sterkt og gripende.

Radioteateret sin versjon av Sigurd Hoel: Møte ved milpælen. Den var knakende god. De hadde virkelig fått ut essensen fra klassikeren skrevet av Oslo-odølingen som hadde fylt 120 år i år.

Barnebøker
Ujiji - en historie om å oppdage verden av Arne Svingen og Bjørn Ousland. Boken har gode illustrasjoner men en noe slapp og lite troverdig historie.

Leste Bjørn Ousland sin Sydover - Kappløpet mot Sydpolen med Jens. Jens sovnet fra boken, men jeg leste ferdig uten ham. Han er nok litt for liten, men jeg er ikke for stor. En fin barne-faktabok.

Nordover - med Nansen mot Nordpolen av Bjørn Ousland. Dette er en knallbra barnebok om en fantastisk og helt vill tur som Nansen og Johansen foretok.

Erlend Loe; Kurtby for barn: for drøy og upassende, for kidza: helt grei og midt på treet, for de voksne: lett underholdning.

Reiseskildringer
Henrik Angell sin reiseskildring Gjennem Montnegro paa ski (1895) i en revidert utgave fra 2005; en fornøyelig lesning av en svært begeistret kaptein på skitur i de sorte fjell i 1893!

Petromania av Simen Sætre er en veldig god reiseskildring med politisk tilsnitt. Det er en viktig bok med norske journalistøyne på hva oljerikdommen kan gjøre med mennesker og nasjoner, Norge inkludert. Min lesning av denne boken påvirket en statusmelding på facebook i valgkampen:

Er spent på om det blir Jens eller Jensen etter valget. Til neste valg ønsker jeg meg tyngre saker på dagsorden. Årets valg har bare vært føling i fjæra og lommerusktennis. Hvorfor er man så redd for å stå for noe? EU? Oljeboring i nord? Sosial dumping? Klasseskiller?

Tysk høst av Stig Dagerman. Tysk etterkrigstid anno 1946 har fått en helt annen betydning for meg.

Elias Canetti sin Stemmene fra Marrakech - opptegnelser efter en reise er en fin og tidløs reiseskildring.

Tegneserier
Øystein Runde sin tegneserieroman Soga om Olav Sleggja; God og rå tegneserie. Den beste av Herr Runde til nå. Dette var min favoritt til Sproingprisen 2010, men Runde fikk dessverre ikke prisen. Men kanskje er det hans tur til neste år? Det kommer en spennende oppfølger til De fire store som kommer i år.

Summer Blonde av Adrian Tomine. Helt ok. Tror kanskje jeg er minst 15 år for gammel. Det var gode historier men noe dybdeløst. Litt for lett.

Vals med Bashir er en tegneserieroman av Ari Folman og David Polonsky. Den handler om en mann som trodde han hadde glemt alle grusomhetene han var en del i Libanon på 1980-tallet. Det viser seg at han har fortrengt det hele. Grusomhetene blir gjenfortalt gjennom gode tegninger og velformulert dialog.

Tegneserien Get a life av Dupuy & Berberian er lett og grei og litt sånn passe bra komiserie i tegneserieform.

Tegneserieromanen Laika av Nick Abadzis er ålreit, men ikke noe mer. Det kan være at den fenger yngre lesere, men den hadde ikke nok nerve for min del.

Tegneserien Jag är din flickvän nu. Veldig god, samfunnsorientert tegneserie. Den består av enrutere og mer sammenhengende tegneserie. Den er morsom og en av mine beste tegneserieleseopplevelser i 2009. Her er en liten smakebit:



Han har gjort sig oanträffbar sen jag bad honom att omgående befrukta mig.

Du kanske skrämde honom?

Tror du? Nå, då var det väl lika bra, såna mes-gener borde man nog inte föra vidare.





Omslagsbildet av Stemmene fra Marrakech er hentet fra Gyldendal Norsk Forlag.
Omslagsbildet av Jag är din flickvän nu er hentet fra Kartago Förlag.
Omslasgbildet av Våtmarksområder er hentet fra Cappelen Damm.
Omslagsbildet av Kiffe kiffe i morgen er hentet fra Minuskel forlag.
Omslagsbildet av Våkne som en del av naturen er hentet fra Aschehoug Forlag.
Omslagsbildet av Jeg satte mitt håp til verden er hentet fra Gyldendal Norsk Forlag.
Omslagsbildet av I hundevaktene er hentet fra Kolon forlag.
Omslagsbildet av På vegne av venner er hentet fra Forlaget Oktober.
Omslagsbildet av Min kamp 2 er hentet fra Forlaget Oktober.
Omslagsbildet av Nekronauten er hentet fra Gyldendal Norsk Forlag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar