søndag 2. mai 2010

Soga om Olav Sleggja av Øystein Runde


Soga om Olav Sleggja av Øystein Runde, Det norske Samlaget, 2009.

Snart er det duket for årets Sproingprisutdeling - nærmere bestemt lørdag 29 mai. Etter å ha lest en god bunke norske tegneserier som kom ut i fjor, skjønner jeg at juryen har en vanskelig jobb med å plukke ut en vinner. I år er nemlig seriene som er nominerte innenfor kategorien "Beste norske tegneserie" svært gode. Min favoritt er Soga om Olav Sleggja av Øystein Runde.

Øystein Runde har tidligere gitt ut helte/monster-albumet De fire store: Når de døde våkner. Her møter vi Axel Kielland, Jonas Lie, Bjørnstjerne Bjørnsson og Henrik Ibsen i en helt annen strek enn vi er vant med. Han ble nominert til Sproingprisen for denne tegneserien også. Ellers er han mest kjent for å ha tegnet seriene som Kristopher Schau skrev manus til: Margarin.

Med Soga om Olav Sleggja har Herr Runde igjen skrevet noe som man ikke har sett tidligere i norsk tegneserieverden. Runde har begitt seg inn i sagaverdenen, og Olav Sleggja er en av de tøffeste typene jeg har møtt. Han er en trell som blir fredløs og krever blodhevn. Er det noen som skal lage tegneserieversjoner av den reelle sagalitteraturen, så må det vel være Øystein Runde. Egil Skallagrimsson og Gunnlaug Ormstunge ville ha fått en ny fanskare dersom han hadde tegnet versjon av disse sagene også. Det er mye av nettopp Egil Skallagrimsson og de andre sagaheltene i Øystein Runde sin figur Olav Sleggja. Øystein Runde har klart på et mesterlig vis å skildre en eventyrlig historie lagt til vikingtiden. Man skjønner etter å ha lest boka hvor godt omslaget på boka er.

Midt i den råeste kamphandlinga serverer Runde elegant en illustrasjon av Tor Jonssons dikt "Song til en ein orm". Den norske forfatteren og journalisten Tor Jonsson (1916-1951) skrev dette diktet kort tid før han tok sitt eget liv. (I år er forøvrig Tor Jonssons Dikt i samling for første gang ute i pocket.)

Song til ein orm
Ver ikkje redd meg, orm.
Du som er hata av alle,
er heilag for meg.
Røm ikkje unna meg, orm,
for eg er ikkje eit menneske –
eg vil ikkje knuse ditt hovud.
Sola er di, orm.
Ringe deg saman i fred.
Skuggen min skal ikkje skræme deg,
for no er eg komen til grenselandet,
der minste ormen er meir enn eg.
Stuper eg her ein stad,
kryp då inn i min lekam,
så åndene attanfor alt kan høyre
at endeleg bankar eit levande hjarte
innanfor brynja eg ber –

Diktet kan du se i Runde sin versjon på hjemmesiden til Nynorsksenteret.

Soga om Olav Sleggja er en rå, actionfylt historie som fortjener mange lesere, både de som er interessert i god litteratur eller de som vil lese en knakende god tegneserie i steden for å se en actionfylt film. Denne boka dekker begge behov. Se utdrag fra boka på hjemmesiden til Det norske Samlaget.

Mer om Tor Jonsson finner du blant annet på Store norske leksikon (snl.no)

Omslagsbildet av Soga om Olav Sleggja er hentet fra Det norske Samlaget.
Omslagsbildet av Dikt i samling er hentet fra Det norske Samlaget.

4 kommentarer:

  1. Du må skrive på nynorsk for å få jobb i samlaget.

    SvarSlett
  2. Smilefjes med solbrillene på.

    SvarSlett
  3. Har du ikke fått nok av Øystein Runde sine streker? Sjekk ut dette:

    http://nyheter.no.msn.com/kultur/artikkel.aspx?cp-documentid=153454968

    SvarSlett
  4. Eg ELSKAR Olav Sleggja. Noko så tøft og ekkelt og fint og rørande. Og tøft igjen.

    SvarSlett

Skriv en kommentar